Bismillah...


...............................................................................................................................................

TUJUH PERKATAAN MULIA YANG PERLU DIUCAP SETIAP HARI..


1.   Mengucap ‘BISMILLAH’
...pada tiap-tiap kali melakukan sesuatu


2.   Mengucap ‘ALHAMDULILLAH’
...pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu


3.   Mengucap ‘ASTAGHFIRULLAH’
...jika lidah tersilap menuturkan perkataan yang tidak elok


4.   Mengucap ‘INSYA-ALLAH’
...jika merencanakan berbuat sesuatu dihari-hari mendatang


5.   Mengucap ‘LA HAULA WALA KUWWATA ILLA BILLAH’
...jika menghadapi sesuatu yang tidak disukaidan tidak diingini


6.   Mengucap ‘INNA LILLAHI WA INNA ILAIHI RAJIUN ’
...jika menghadapi dan menerima musibah


7.   Mengucap ‘LA ILAHA ILLA ALLAH MUHAMMAD RASULULLAH’
...Sepanjang siang dan malam sehingga tidak terpisah dari lidahnya







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

SIAPA 'KAMU'??





Meski detik berlalu pergi...
Sunyi itu yang kurasakan..
Kau tidak ku kenal mahupun terlihat...
Namun jauh di satu sudut hati merasa senang...
Terima kasih engkau sudi menemaniku waktu itu...

Entah mengapa hari berganti hari hati semakin bingung..
Seakan-akan kau adalah orang yang begitu memahami diriku..
Harap waktu itu kan datang....
Masih jauh untuk tiba di penghujung jalan..
Jalan yang mana seterusnya terhidang dengan penuh penantian dan juga cabaran..
Moga penantian dijawab dek masa..
Moga jua Allah perkenankan baris-baris doaku...
Di satu persimpangan andai ditakdirkan-Nya, kita kan bertemu jua...........

InsyaALLAH......






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

CHARITY PROGRAMME by UiTM

Assalamualaikum.....


hye uolss!!.... base on title ats tu smua mst da boley agak kn topik apa iolss nk kongsi  harini.. heee.. dipendekkan cerita, hari ney iolss menghadiri satu program kebajikan yg dianjurkan oleh pihak UiTM yakni dinamakan Program Seerat Kasih dimana dihadiri oleh tetamu jemputan iaitu Datin Sri Asiah Bt Hj Asmuni merangkap isteri kepada Menteri Besar Perlis. Turut bersama Rektor UiTM (Rektornya x nmpak so wakil jela dtg) juga pelatih-pelatih PDKN serta mahasiswa & mahasiswi UiTM sekalian alam (barang siapa yg wajib amek modul 4 tu ha)..

Program kebajikan kali ini adalah bersama-sama golongan OKU(Org Kurg Upaya).. kt sini kita x pggil OKU tp, PDK iaitu stand for 
Pemulihan Dalam Komuniti if i not mistaken la..
Byk moral eden dpt hari ney...  enjoy, sedey, bersyukur.. 
stiap satu ney bersebab... enjoy dpt kongsi keseronokan bersama golongan istimewa ney.. boley nampak betapa happynya mereka dgn program ney.. tp sedey juga tgk ada certain2 golongan ney.. xtahu nk crita cmner..mksd nya stiap dr mereka mempunyai kelebihan dan kelemahan tertentu.. keupayaan golongan adakalanya terbatas.. hopefully, moga mereka, keluarga mereka tabah dgn semua ini.. mungkin ini semua ujian dari Allah... aku sniri fhm bagaimana susah payah menjaga golongan ney disebabkan aku jgk ada adik-bradik dr kalangan ney.. kesabaran yg tggi sgt diperlukan.. mungkin ini Ujian dr Allah kpd hambanya.. stiap kejadian ada hikmah tersendiri rite? bersyukur? bersyukur sbb di Malaysia ney byk pusat2 kebajikan.. bayangkn kalu xda pusat2 mcm ney?? *bayangkaaaaannnnnnn! 
selain itu, besyukur kita dikurniakan anggota badan, kewarasan akal, fizikal, mental yg lengkap. Semoga semua ini dapat memberikan manfaat kepada kita dlm melaksanakan ibadat dgn sempurna... *terdetik dek hati adakah sempurna ibadahku sebagaimana sesempurnanya ciptaan Allah S.W.T ini?? :(
nevermind.. kita smbg lg..







 hari ney stiap student dibahagikan mengikut group.. jeng2 aku dpt group merah, so merah mak ngah la aku hari ney kn :) ..
yg berbaju oren sume golongan PDK..

jum terjah!

''Seerat Kasih :)''



Senamrobik baq hg..


group pupel :)



bersama-sama mek2 kelate..hee






                           wif si cantik Aen n Yani                       wif adek cumel



adik Aina....      


acara sukaneka bersama PDK... 





hepinya dea kn :)





     peace! ;)



    Acu n adek :)



    adek ney sgt hyperactive- wif jehan misekin




    ^^




mereka sgt awesome!









    Ok.. done for today^^Y
tp agak terkilan utk hari ini ialah muka aku kna ciuman charlieeee mlm  smlm!!!! ='( arghhhhhhh.. g je sume pakat tnya.. ''eh, muka knape?''
huhu... naseb bdn la.. Tp, xpela tmbah corak sikit kt muka kn..*think +ve konon!..

heeyyyyy charlie marlie, sekali lg ak nmpak kau, aku tembak pakai snapang gajah ok!!! grrrrrrrrrr!!
hhmmmmm...


akhir kata..

masih ada insan lain di dunia ini yg memerlukan perhatian kita..
buka mata dan selami dunia mereka..


^^Y


Assalamualaikum....


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

SipOLan-pOLans



Assalamualaikum dan salam satu malaysia...


Hye uolss, hari ney iolss nk mengimbau sikit kenangan silam iolss.. dh tua2 ney asyik teringat pulak kn zmn muda dolu2.. ceritanya bermula pabila daku menjejakkan kaki ke TEKKUL (Sek. Men. Teknik Kulim).. best skola ney.. da best school i ever had n never forget!! semua kenangan terpatri utuh di hati..
eh jap! D'Lela pun best jugak ok.. pokoknya sumer best.. heee..


dan...........................disinilah segala-galanya bermula... teeeetttt!! sedih, pilu, suka, duka, lara, bahagia suma ada, hg nk apa, ckp ja?*ha tudia kluaq dh bahasa kedah cek...


huwaaa...rindunyaa!!! ney benci nk citer neyh.. haish.. 
btw, entry ney khas ditujukn bt BFF tersyg.. kwn2 yg setia disisi till now.. tq uolss.. ekceli aku SAYANG makcik2 ney...ecece, kau yg tgh baca tu! pipi merah mak ngah nampak.. suka lettew kan?





jeng jeng!

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



nilah mak2 jemah yg eden sayangi tuh..


Zaman pramatang.. cumel jer suma kn.. tambah2 yg kanan sekali belakang tuh..kaka*kidink ok.. jgn la mrh :)
but, someone missing in diz pic.. i tod she's the 'lucky' person who snap diz pic. *maybe* dunt worry ^ ^


Tanak ckp byk just nk share pic je ngn uolss.. bak kata omputeh shering is kering kan. Lagipun, i olss penat la nk taip2 ney.. 
iolss prefer taip syment jer.. bahaha *menipu kau jah*





kita susun ikut kronologi ok? 
Ok ke x Ok? 
ah, pedulik la kau.. ak yg nk susun! =P





jeng2.. ney la kak teh yg missing tadi tu.. cumel kn?




ney pulak anis pahana oo pahana yg mawi duk nyanyi2 tu..
sebelah tu kwn dea.. org ckp, kwn dea tu baik lg supan bahkan santun tu ha ;)



cantik kn baju bg pelajar puteri kami?..*cntik ker*haha






classmate! *sbb mirul aku kna lompat bintang..ingat lagik..grrr!!




rinduuuuu!





kanak2 ribena *ee.. moknyer =,=' 


sifu =)





Ajimin : ''kipas lg kipas!!"
Kery Junior : ''ouchh, i got 5 days MC..uhuk2 ehek".. *hihi



beloved teacher!!.. huhu. jasamu dikenang guru..





time bulan puasa blakang surau la mnjdi port melepak smentara msuk wktu b'buka..




princess dinner time~





langkawi trip..




----at : dumoh waden




sediakn baju ujan sblm ujan ya..^ ^





bulan mengambang mak2 jemah balik..



amboi hmpa dua merelit noh..*besinaq! kiki




tinggal tulang +,+





zmn kegemilangan SARS..



last year, before iftar.





haha..mengeras time ney!




 nyummi..lapor pizza =(




si kecik tecik..





chubby2.com




kembungan..eh aku ke kau? :P





mak cik2 yg disayangi :)


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

tadaaaaaa.. dan we olss pun suda mnjdi 'kakak' :)






wif luv~

When we first talked to each other
I knew we would always be friends.
Our friendship has kept on growing
And I'll be here for you to the end.


You listen when I have a problem
And help dry the tears from my face.
You take away my sorrow
And put happiness in its place.


We can't forget the fun we've had
Laughing 'til our faces turn blue.
Talking of things only we find funny
People think we're insane-If they only knew!


I guess this is my way of saying thanks
For catching me when I fall.
Thanks once again for being such a good friend
And being here with me through it all.







:: Hope our friendships never end :)



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

..dan acap kali kita bertanya?



KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?

QURAN MENJAWAB :


“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yg dusta.” 


[Surah Al-Ankabut ayat 2-3]



KITA BERTANYA: KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?


QURAN MENJAWAB :


“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”

[Surah Al-Baqarah ayat 216]



KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?


QURAN MENJAWAB :


“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”


[Surah Al-Baqarah ayat 286]



KITA BERTANYA : KENAPA RASA KECEWA?


QURAN MENJAWAB :


“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yg beriman.”

[Surah Ali Imran ayat 139]




KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?


QURAN MENJAWAB :


“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”

[Surah Ali Imran ayat 200]



KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?


QURAN MENJAWAB :


“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”

[Surah Al-Baqarah ayat 45]




KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?


QURAN MENJAWAB :


“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang2 mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka…”


[Surah At-Taubah ayat 111]



KITA BERTANYA: KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?


QURAN MENJAWAB :



“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.”


[Surah At-Taubah ayat 129]








''Tabahkanlah hati wahai diri..

Teguhkanlah pendirianmu walau hakikatnya jalan ini penuh dengan onak duri..

Bukannya Tuhan tak mengerti apa yang tersirat di sanubari..

Jangan kau ragui kerna ironinya Dia yang memegang hati-hati ini..

Biarlah! Jangan hiraukan kata-kata manusia yang kadangkala menjengkelkan hati..

Bukan kata-kata manis atau puji-pujian manusia yang aku cari..

Andai disetiap langkah itu adanya redha Illahi, itulah yang sepatutnya aku kejari..

Kuatkan aku Ya Allah!"







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

10 September 2012

holla...annyeong.. n assalamualaikum... dh behabuk belog cek na.. lama la haish x update.. rentetan amek intersessi (shortsem) punya pasai.. sobss.. ok2 balik kepada topik hangit perbincangan kita kali ney.. 1O September?? apa spesyellnya tu? hehe.. walopong dh telat sari tp tetap nk update jugek.. jgn jelus uolss..smlm merupakan ulangtahun kelahiran aku yg ke 19 tahun (bkn umo sebenar yer) kaka...*perasan baby face lg* xda apa sbnrnya yg spesial psal smlm.. tp berjaya mndapat hasil tgkapan sebanyak dua biji hadiah ya..hehe.. thanks kepada insan2 yg terlibat coz cheer up my day.. :)


present from my BFF.. anishi n pirant...
haa.. ney plak dr roomate ksygn yanie n her boyfie


tringat zman kanak2 ribena smbut bday..uwaa.. alangkah bahagianya jd kanak2.. xpyh pkir mslah hidup.. tp mn mungkin kn.. segala2nya Allah da  tetapkn. so nk tanak kna ikut flow. heee.. memandangkan bday ai jatuh ketepek betul2 time sem bru.. so aku berhajat beso punyer.. dlm erti kata laen aku tanamkn azam baru utk semester ini.. dgn hrapn sumenyer bru.. ambil yg jernih buang yg keruh ye dok..tamaw mls2, tamaw ponteng2 kelas dh*pdhal bru jer ponteng td..kaka, lg tanak byk pkir negatif byk sgt.. nk pertingkatkn amal ibadat yg x ckup..huhu.. dh tua2 ney mcm2 nk buat.. ntah kn berjumpa atau x bday tahun depan. eh ape sdey2 ney.. tamo2.. ok la smpai disini sahaja entry saya pd kali ini ya.. lupa nk wish.. cik siti, hepy burday ya..sory lmbat wish. moga cepat2 dpt jodoh*ekekeke.... salam..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
 
Hakciptaterterterpelihara merpatiputehh.blogspot.com