Aku punya cerita..

....................................................................................................................................................................


aku punya rasa kasihan..
rasa kasihan yg amat sangat..
sampai terkadang keliru dgn diri sendiri..
apakah ini satu kelebihan atau kelemahan diri??

aku punya hati... mereka juga punya hati
aku cenderung untuk jaga hati orang..
sampai kadang hati sendiri yang retak..

aku punya cerita lain..
aku nampak situasi orang..
aku nampak jalan penyelesaian
aku dalam situasi sendiri
aku sesat.. kelam jalan yg hendak dituju..

aku punya rasa curiga..
andai jalan ini dipilih..
bagaimana dgn yang disana
andai jalan itu dipilih..
bagaimana pula yg disini...
berdosakah aku dengan keputusanku?





aku punya cerita yang tak sudah..
di penghujung jalan..
perasaan orang jugak yang diambil peduli..
mungkin harus ku lepas tangan pada masa..
agar mereka yang menjadi hakim kisah ini..







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KITA ADALAH SIAPA YANG KITA PINTA

............................................................................................................




kita selalu berharap orang disekeliling kita
mahupun bakal atau siapa pun dia untuk menerima kita seadanya,
baik buruk, kelebihan kelemahan kita seadanya..
dan itu adalah harapan setiap orang... termasuk aku..


terkadang bila kita ada keburukan dari kita, lalu yang lain cuba menegur...
kita menjawab ''Hg kalau taklehh terima, it's just fine.. syohh away from me!!' giteww.. cth ye cth.. 


bg aku kalu teguran yang tidak memudaratkan
yakni membawa ke arah kebaikan why not kita sendiri perbaiki diri kita..
tak salah... bahkan bagus..


tak perlu lah kita berada di takuk yang lama..
well, the learning process never ends..
we're not a perfect human being..
everybody makes mistakes..
including me...


justeru, jgn kita agungkan ego kita yg menjurus ke arah kemunduran diri sendiri..
rugi bukan.. :)



ingt cik siti!





si jantung hati yg paling-paling setia..

Beliau, ibuku merangkap penasihat tegar dari kecilku hingga dewasaku.. moga Allah merahmati hidupmu ibu.. moga diberikan kesihatan yang baik, usia yang berpanjangan.. cepat sembuh :')




(puterimu yang satu)








  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Daily Health Tips *tajuk pun da bosan! thehee

...................................................................................................................................................................







people nowadays did not concern about their health.. what, people?? oh okeyy.. me ok me!  :(
dear self, please take note!


>> drink more water ok.

>> get enough sleep!no more fb, twitter, insta, belogg bla bla assignment... what??

>> exercise!

>> eat more fruits and vegetables

>> cut down on processed food. say no no and nooooOOO

>> love yourself :)

>> breathe. deeply... fuuuhhh ~

>> stop eating when you feel full weiiii!


>> live a life with purpose.. :)

>> cut out sugary foods


>> cut out soda and caffeine

>> prepare your meals


>> avoid passive smoking! huhh.

>> have healthy snacks


>> hang out with healthy people



actually, the most expensive thing in the worlddddddddddd is our health. noted! :D









  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

malu semalu daun semaluuu

............................................................................................................






haii bangg, temenung ingt sape tu haa??. mai minum dulu kopi syg buat niii.. *kahkah


mr ehemm. kalau ada jodoh, insyaAllah bertemu lagi kita dikemudian hari... jika tidak, mungkin ditakdirkan yg lebih baik dari diriku diluar sana buatmu.... dan kau hanyalah angin yang menyapa bertiup pergi.


mai sini maih tgk, i nk share sikit :)


Kalau kita sukakan seseorang,

jangan beritahu si dia..
Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya



Tapi luahkan pada Allah,
beritahulah Allah..
Allah Maha mengetahui siapa jodoh kita.. 



Cintai Dia Dalam Diam,
Dari Kejauhan Dengan Kesederhanaan & Keikhlasan..



Jika benar cinta itu kerana ALLAH
maka biarkanlah ia mengalir
mengikut aliran ALLAH kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH
maka ia pun berhilir hanya kepada ALLAH! 




baiii  ^^Y





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

BUKAN NIAT

..................................................................................................................................



senang kan nk tipu orang..
tapi bukan senang nk tipu diri sendiri..



kwn.   eh kau knapa ney... ok ker?
me.     eh, knapa apa? aku ok jela. *senyum* 
kwn.   yeke? serius ney? 
me.     iye.. da knapa tnya pelik2 ney?... *sambil gelak kecil
kwn.   ok2... kalau ade mslah share dgn aku tau?
me.    iyeee, xda masalah pun..jgn risau sgtlah.. tts jugak japgi..grrr. haha*sambung gelak
kwn.   haa... mcm tu la nk tgk!
me.     *senyum*


see, senang je kan nk tipu orang??
tp perit lagi menipu diri sendiri...
hakikatnya didalam siapa yang tahu kan?
melainkan Dia Maha Pencipta..

bagi aku....
biar tipu diri sendiri..
dari sakitkan hati orang lain..ye tak? :')




yess only u..


tp mampukah hati ini berkata-kata??
sama sekali TIDAK.. 
memadai coretan disini saja..
dan ku sedar ini semua hanyalah satu perasaan.. 
yup.. perasaan..
perasaan yang sesetengah daripada mereka tidak tahu menghargai... 
apa pun yang berlaku Dia lebih mengetahui apa yang telah ditakdirkan buat kita..
sedang aku masih hikmah disebalik kejadian... yang sememangnya sekelumit telah ku temui..
Alhamdulillah ya Allah..








Ya ALLAH ya Tuhanku..

jika benar dia untukku..
satukanlah hatiku dengan hatinya..
Kau permudahkanlah jalannya..
titipkanlah kasih dengan ikatan yang sah..

Andai kata dia bukanlah untukku..
kau damaikan hatiku dengan ketentuanmu..
peliharalah aku daripada kekecewaan..
jauhkan dia dari ingatanku...
bahagiakan kami dengan kehidupan masing-masing..
agar tidak saling menyakiti antara satu sama lain..
dan..  kurniakanlah jodoh yg baik buatku..
yang mampu menerima baik burukku
yang mampu membimbingku ke jalanmu ya ALLAH
tunjukkan aku jalan...


Amin Ya Rabbal Alamin....










  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Newly Wed!


...................................................................................................................................................................



Mar, maruu maruchandren nama diberi sewaktu zaman polian duluan.. one of my BFF till now...tempat aku bergelak ketawa, tempat berfarmville bersama, belajar bersama juga tempat menumpang bahu sewaktu dlu.. aku tumpang bahu dia kdg dia tumpang bahu aku.. yg mna sempat lah citernyer..haha... and now she's married! heee.. tumpang bahagia...





 selamat pengantin baru sebulan sayangku (Mar dieya) and pasangan (Rafi).. semoga bahagia till jannah sana..
cepat sembuh.. cepat2 dpt beby ;)


Alhamdulillah bertemu jugak jodoh mereka berdua setelah bertahun tahun bercinta.. 
since form 5 seingat aku..
 rindu zman muda-mudi dulu.. ak la jugak jd org tgh.. 
kalu bergaduh ak la merangkap operator telefon =,=' 
kejap break kejap sambung.. kejap b syg, kejap aku hg, kejap ibu bah.. hadoiii.. pening aku lyn gelagat hampa dua ney.. 
apa yg aku boley ckp aku tumpang hepy balik bila tgk maru hepy mcm dulu.. itulah yg dikatakan jodoh... tak lari walau dicincang.. *ada ke peribahasa gini?? haha





ukey dh.. jum usha2 gbr di tempat kejadian ;)



Dpr :)












flower gurls...








minah bunga?? 










nice isn't it?

















ok pic2 yg di bawah nie sj je ak semadikan dalam blog ni utk tatapan diri sendiri sewaktu senang.. 
pengantin sibuk outdoor aku pun sibuk jugak outdoor..kiki 




sekian berita untuk kali ini..

Assalamualaikum.. :)












  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Grrrrrrrrrrr!

............................................................................................................





please, stay away from me!!










  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

''AYAH, GAJI ayah berapa?"

...................................................................................................................................................................

(tertarik dan tersentuh dgn cerita dibawah. 
Mohon luangkan masa utk membaca walaupun mungkin bg kalangan kamu ianya sesuatu yg remeh..)
*kopi and pasta*





ANAK: "Ayah, boleh adik tanya satu soalan?"
AYAH: "Boleh, apa dia?"
ANAK: "Ayah, berapa gaji ayah sejam?"
AYAH: "Kenapa adik tanya?"
ANAK: "Saja adik nak tahu... Berapa ayah?"
AYAH: "Gaji ayah RM100 sejam"
ANAK: "Oh! (Sambil menundukkan kepala).
ANAK: "Ayah, boleh adik pinjam RM50?"


Ayah pun berasa geram...
AYAH: "Kalau alasan adik bertanya gaji ayah tadi hanya untuk meminjam duit untuk membeli mainan, lupakan saja. Fikirkan kelakuan adik...Kenapa adik mementingkan diri sangat? Ayah bekerja kuat untuk kita sekeluarga."

Adik pun masuk ke biliknya dengan perasaan sedih.


Ayah pula berasa sangat marah dengan kelakuan anaknya itu. Berani anaknya bertanya soalan sebegitu hanya untuk meminta duit?
Selang sejam kemudian, ayah pun kembali tenang, dan kembali berfikir dengan rasionalnya:
Mungkin adik betul-betul memerlukan duit RM50 tersebut dan lagipun bukan selalu juga adik meminta duit. Ayah pun pergi ke bilik anaknya itu...


AYAH: "Adik, adik dah tidur?"
ANAK: "Tidak ayah, masih bangun lagi ni".
AYAH: "Ayah telah berfikir, mungkin ayah terlalu tegas dengan adik tadi. Ayah sungguh penat di tempat kerja    tadi sebab itu mood ayah tidak baik. Nah, ini duit RM50 yang adik minta..."



Adik pun berasa sangat gembira...


ANAK: "Oh, terima kasih ayah!"
Selepas itu, adik pun menyelak bantal tidurnya dan mengeluarkan beberapa helai wang kertas yang dikumpulnya. Ayah yang melihat adik sudahpun mempunyai duit, mulai berasa sangat marah. Adik pula dengan perlahannya menghitung jumlah duitnya...
AYAH: "Kenapa adik meminta lagi duit kalau adik sudah ada duit?"

ANAK: "Sebab duit adik tadi tak cukup, sekarang baru cukup..."


"Ayah, adik ada RM100 sekarang. Boleh adik membeli sejam dari masa ayah? Ayah pulanglah awal ke rumah esok. Adik teringin sangat nak makan malam dengan ayah..."


Si ayah pun berasa sangat terharu. Dia pun memeluk anak kecilnya itu dan meminta maaf.





Moral : andai kata gaji si Ayah RM1000 sejam, tp tetap tak dapat membeli masa yg telah lepas dan harga sebuah kasih sayang.. sama juga seperti anak-anak yang telah bekerjaya.. spend sedikit masa utk ibu bapa anda yg kian dimamah usia.. lazimnya mereka tak perlukan lambakan duit yg banyak dari anak-anak melainkan sesuatu yg bernama kasih sayang seorang anak... hargailah mereka sebelum terlambat  *waaaaaa.. aku plak yg touching! :'(






# for me, money doesn't determines a happiness but....
 happiness is a state of mind...
duit bukan segala-galanya...
BESYUKURLAH dan segala-galanya akan mudah dan.. indah...









  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

'CUCI MATA'

...................................................................................................................................................................




friend : ''Jum jalan-jalan mall cuci-cuci mata harini?!"

me     : "ok, jum..cuci mata je kn?"
friend : ''ye, janji cuci mata je"

.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


ending......me *barang penuh di tangan*








friend : "oo, begituan cuci mata?"

me       : -_______-'







(slh satu aktiviti bila stress... shopping!! 
duit hilang maka stress pun hilang =,=' *erghhh stress duit da abess!! *tarik rambut!*)





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

❤ L O V 3 ❤

...................................................................................................................................................................






..Finally… 

forgetting is a key to a healthy mind..

dear  
please be nice to me..  ;) 









  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

hOME swEET hOME



............................................................................................................


Di keheningan subuh.. setelah usai solat.. daku mengambil langkah..* tap tap tap.. untuk mengambung kembali tidur yg tidak pernah cukup..
al maklum la kelas sang puteri ptg.. lalu sang puteri tidur dgn nyenyaknya.. seraya memasuki satu alam yang lain.. iaitu alam mimpiiiii.. *wah suspen terukk.. hewhew*

..terbuai sang puteri dgn mimpi-mimpi yang indah, indahnya hanya dlm bayangan..tak terlihat dek mata kasar
"opocott, bracket gg aku tekeluar.. ohh no dua, dua tercabut!!’’ pekikku didalam mimpi.. *boley plak berckp time mimpi*

… dlm hati meloncat kegirangan kerna punyai alasan untuk pulang ke kg hujung minggu ini.. dgn alasan berjumpa doctor.. dlm hati juga turut terselit rasa takut dimarahi doktor kerna…… kerna…. Bulan lepas baru ja tecabut baQ hg bracket tu! ah, lupakan sj perasaan takut itu.... 
*sambung* Namun begitu, perasaan gumbira yg amat sgt turut menerpa… dimana aku dpt hadirkan diri dan meraikan majlis kecil sempena pemergian ibunda tersayang ke Tanah Suci.. 
itulah keinginan utama tujuanku pulang ke kampung, hinggakan terbawa-bawa ke alam mimpi… 

Sang mentari yang kian meninggi memancarkan sinarnya seolah-olah memberi amaran kepadaku ‘udah-udah letew tidor, kau dh x ingat assignment yg belambak tu??’ tekezutt dgn paggilan sang mentari, lalu aku pun tesedar ku hanya bermimpi di di siang hari..ohhhh, so sad….

Inilah yg dikatakan rumahsakit(homesick) smpai tebawak dlm mimpi.. dsebabkn beberapa hal yg tidak dpt dielakkan, maka sang puteri tidak dpt pulang ke kg halaman beliau minggu ini untuk berjumpa bonda tercinta…

*Naseb lahai ada cuti midsem… mak tggu cek.. nnt cek balik na sblm mak p… cuti midsem lebiuu! miss u! make it faster please!










  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

:)


...................................................................................................................................................................


Indeed.......







Whatever Allah does, it is for our best because Allah knows and

 we do not know...

 so trust Him.. *smile :)




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Mr. Right

...................................................................................................................................................................




Why someone remain single?

Me? It's doesn't mean i'm waiting for someone.. doesn't mean i'm choosy.. no, i'm not..
I've my own reason. i love to be myself which is i free to do anything.. 

please do not control, please do not force me to do something that i think unnecessary for me unless u are my family or my husband or husband to-be ;)
really appreciate what u've done.. Tq so much :)

friends said ''if someone's meant to be yours, then they will be''
so no need to worry :)

sometimes staying single for a long period helps us to pick on the right partner.. for me it's useless to stay in a relationship for a long long period of time because we don't know yet what future brings..

i knew He's listening to my Dua..
Thanks Allah ^^



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
 
Hakciptaterterterpelihara merpatiputehh.blogspot.com